“Praktisch advies én een luisterend oor”

Het is mei wanneer logopediste Karla* zich ziek meldt bij haar werkgever, SpreekTaal logopedisten uit Hilversum en omstreken. Na een weekje griep keert ze echter niet meer terug op de werkvloer. Overspannen, is de conclusie van de dokter. Wat nu?

Voor haar werkgever, Anneke Tromp, is de situatie van Karla erg vervelend. Tientallen klanten moeten worden afgezegd of op korte termijn overgenomen worden door collega’s. Dat brengt veel extra werk met zich mee en ook financieel is het een tegenvaller.

Slapeloze nachten

Als het er op gaat lijken dat Karla niet meer terug zal keren op de werkvloer, moet er ook een re-integratietraject opgestart worden. Iets waar Tromp, als kleine ondernemer, nooit eerder ervaring mee opgedaan heeft. Er is een hoop om uit te zoeken en Karla wil niet erg meewerken. Tromp heeft er letterlijk slapeloze nachten van.

De ingeschakelde arbodienst gaat met Karla in gesprek en adviseert een spoor 2-traject. Tromp gaat op zoek naar een re-integratiebureau dat Karla begeleiden kan en komt via-via in contact met Percuris.

Zorgen uit handen

“Het eerste telefoontje naar Percuris, was al een hele geruststelling”, vertelt Tromp. “Ik merkte direct: deze mensen hebben ervaring met dit soort lastige trajecten. Ik kon mijn verhaal kwijt en kreeg direct praktische adviezen over hoe ik zaken aanpakken moest. De zorgen werden me uit handen genomen.”

Percuris gaat voortvarend te werk. Het is duidelijk dat Karla op zoek moet naar een nieuwe baan en de re-integratiecoach van Percuris gaat met haar op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Hoewel het contact met haar oude werkgever Karla zwaar valt, helpt Percuris beide partijen om op een goede en bevredigende manier afscheid te nemen van elkaar.

Morele ondersteuning

Tromp: “Karla was niet alleen mijn werknemer, maar ook gewoon een collega. Haar vertrek raakte me daarom ook persoonlijk. Ik ben blij dat Percuris mij snel door alle bijbehorende procedures heen heeft geloodst.

Eigenlijk heb ik meer gekregen als waar ik voor heb betaald: niet alleen professionele begeleiding, maar ook praktische adviezen, morele ondersteuning en bovenal: een luisterend oor.”

www.spreektaal.nl 

*Karla is niet de werkelijke naam van deze werknemer